Kosten är A & O | PT Staffan

PT Staffan

Annons

Kosten är A & O

 

Hej.

 

Hur många gånger har du säkert inte hört att kosten är A och O för att lyckas med träningen, men hur gör man då egentligen? Hur funkar det och hur lätt är det i praktiken? Det räcker väl inte bara med att någon säger att det är viktigt att du äter en bra kost? Eller…?

Nej såklart det inte gör! Det är så mycket mera än så.

Ordspråket, Du äter som du mår, kan låta klyschigt men det är faktiskt så enkelt!

Jobbet, familjen och livet i sig tar energi, vågen visar kanske för mycket. Stressen ligger på. Jag slänger i mig något som går att svischa ihop på en minut, kanske två för att hinna ta tag i alla måsten. Oron dövas med en kaka eller en påse godis. Det blir bättre för en stund men sedan så kryper oron på igen. Känner du igen dig? Det är en vanlig fälla. Stress och ångest ger upphov till hunger. För många leder småätande till en viktökning, sämre energi, humöret dalar och ännu mer fett lagras.
Har du någon gång frågat dig själv varför äter jag? Varför vill jag äta just nu?

Under dem åren som jag har jag hjälpt kunder som har som mål att gå ner i vikt. För att må bättre, få mer kraft till att leva livet. Och allför ofta så äter många av andra osaker än att tillfredställa hunger. Maten har blivit till ett medel som man tar till när man är deprimerad, orolig, uttråkad, arg, ensam, streassad, kraftlös mm. Det handlar mindre om okunskap om vad som är nyttigt eller vad som är onyttigt. De har de flesta god koll på.Enligt min uppfattning och erfarenhet så leder försöken att få bort de negativa känslorna till en dålig cirkel av negativa känslor och fler lager med fett.

För att få bukt med känslomässigt ätande krävs både kunskap och beslutsamhet. Jag brukar lära mina kunder att känna skillnad på när ätreflexen framkallas av en känslostämning och inte av att kroppen behöver bränsle. Genom att äta kan man dämpa stressreflexerna och kroppen får en chans att lugna ner sig. Ett annat sätt är att lungna kroppen genom träning, eftersom stresshormonet kortisol förbränns vid kroppsaktivitet. Du kan alltså sänka stressnivån med mat och med att träna. Och då är givetvis det sist nämda att föredra även om det gäller att se upp. För hård träning i kombination med fel matvanor, kan ge upphov till för höga nivåer av adrenalin och kortisol, som då utsätter kroppen för stress.

PT Staffan

Min träning och hälsofilosofi bygger på att man måste tycka om sig själv som man är, vara nöjd och se livets goda bitar. Man ska hitta en rörelseform som man verkligen tycker om och har roligt med. Att komma i form ska vara lustfullt och ger en glädje och lust till mer och inte tvärtom..

Äta äta en bra kost är så mycket mera än kyckling och broccoli..

 

PEACE OUT

 

/Staffan

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats