Känslan som uppstår

- 2014-08-21 -

 

 

Ni vet den känslan som uppstår

Känslan som uppstår

när man skär upp avokadon man just köpt och upptäcker detta..

Perfekt avokado.

 

 

PEACE OUT

 

/Staffan

Dra åt helvete med alla bantningskurer!

- 2014-08-19 -

 

Hej.

 

Jag är så jävla less på alla annonser och reklam om bantning hit och dit!

 

Kollar man flödet på tex facebook och reklamen på sidorna som rullar, där det står ”gå ner 8 kg på 1 vecka”, ”så gick Lars ner 15 kg med snabbdieten”, ”10 steg till drömkroppen” osv osv. Aftonbladet och expressens löpsedlar om träning nämner jag inte ens, dem vill bara tjäna pengar.. 

sjukt

Sjukt

Jag förstår inte att man kan vara så godtrogen och köpa sånt snack, eller ännu värra är väl att trycka det?

 

 

Jag blir så trött, men mest av allt arg!

Vad är grejen med att lura stackars människor som inte vet bättre?! Att utnyttja okunskap och lata människor som letar genvägar, bara för att tjäna pengar..

 

Helt ärligt. Även om det fanns piller som ”automatiskt” förbrännde bort fettet på kroppen, skulle det vara lösningen? Nu finns det inga sådana piller - som tur är! Problemet att lösa är inte att uppfinna ett piller som ger dig superkroppen trots att du degar i soffan med chipspåsen i handen. Jag önskar att människor tänkte på mer än bara det ytliga… Det handlar om att mata kroppen med sådant den mår bra av, för då mår också vi bra. Som en bonus blir det inga problem med bilringar och överskottsfett… How simple is that?

 

Mat

 

 Nu säger jag inte att man måste vara perfekt och äta exemplariskt, det är nästan ingen som gör.. Men man kan ju försöka tänka ett steg längre ibland istället för att läsa om snabba lösningar och vara så godtrogen. Man vill gärna ha resultat som fort som möjligt, helst igår om det gick.. Man måste förstå att det tar tid att bygga en stark vältränad och hälsosam kropp.

 

Var stolt över den du är, vad du har åstadkommit och fokusera på det som kan bli ännu bättre. Vare sig det handlar om träning, kost eller din allmäna hälsa.

 

PEACE OUT

 

/Staffan

 

Tips på magövning.

- 2014-08-19 -

 

Hej på er.

 

Tänkte tipsa om en grym magövning som jag tycker ni borde prova.

Jag kallar den för Cable Crunch

 

Cable crunch

Cable crunch på bänk.

cable crunch

 

 

UTGÅNGSPOSITION

Utför övningen bort/ifrån maskinen, så vikten drar dig bakåt.
Håll emot med fötterna med hjälp utav bänkens kant för mer belastning.
Placera greppet med händerna stabilt mot dina axlar.

 

UTFÖRANDE

Börja med en maximal böjning/vikning av bålen, och pressa vikten nedåt.
Undvik att säte/höft faller bakåt mot fötterna (då tappar du kontakten)
För överkroppen sakta tillbaka i cirka 2-4 sekunder innan du upprepar.

Håll konstant belastning genom hela övningen, ingen vila!

PT Staffan

 

Lycka till smiley

 

PEACE OUT

 

/Staffan

PT erbjudande – Först till kvarn..

- 2014-08-18 -

 

 

Träna med mig från och med nästa vecka eller veckan därpå – Jag har ENDAST 5 platser för detta program! Först till kvarn helt enkelt!

 

Du får :

 

10 veckors träning och kostplan – skräddarsytt utifrån dina förutsättningar och mål.

  • 1 st introduktionsträff på gym där vi går igenom dina träningsprogram och övningar så att du kan träna rätt och effektivt.
  • 1 st uppföljningsträff där vi utvecklar träningen och ser till att du är på rätt spår.
  • Regelbunden kontakt med mig som din personliga tränare
  • Jag coachar, peppar och svarar på dina frågor för att du ska lyckas med dina mål.

 

Just nu erbjuder jag detta generösa paket för endast 2499 kr (ord. pris: 6900 kr)

 

Vart ligger lokalen?

Mitt i centrala Stockholm, vid uppgång odenplan från tunnelbanan. Delta Gym, Hälsingegatan 5, 113 23 Stockholm

 

Bor du långt ifrån?

Jag säljer även kost och träningsscheman online som man kan komma i riktigt bra form med.

 

Är du intresserad eller vill veta mera? Kontakta mig på ptstaffan@gmail.com

 

PT Staffan

 

 

kom i ditt livs form!

 

-PEACE OUT-

 

/Staffan

 

Videoblogg 10

- 2014-08-18 -

 

Hej.

 

Nu finns videoblogg nr 10 live på min Youtube kanal, men ni hittar den såklart även här smiley

YouTube Preview Image

Hoppas ni gillar den..

 

-PEACE OUT-

 

/Staffan

Stark som en Rauk

- 2014-08-15 -

 

Hej.

Känner mig utvilad och stark som en Rauk idag. Har fått ordentligt med sömn hela natten. Så bröst passet som väntar med Martin lite senare under dagen kommer gå fantastiskt bra. Kommer evetuellt försöka få till en videoblogg, ni har väl inte missat min Youtube kanal kanal? Om ni har det så gå då för bövelen in på youtube och börja prenumera på min kanal, så missar ni inte några klippn smiley En hel del tips på olika träningsövingar och annat som händer i min vardag och min träning!

 

 

Stark som en rauk

Handstående

 

 

-PEACE OUT-

 

/Staffan

När det goda blir farligt.

- 2014-08-14 -

 

Att träna är bra, det vet vi alla vid det här laget.

 

 Men det händer att det kan bli för mycket av det goda. Att träna tvångsmässigt och under stress kan leda till överträning och i värsta fall ortorexi

 

Alla vet ju att man mår bra och får en bättre hälsa av fysisk aktivitet. Men för en del gränsar den fysiska aktiviteten till besatthet. Så länge träning är kul och man hittar en balans mellan träning, vardag och återhämtning kan man träna mycket. Men när träningen blir ett tvång och en negativ påverkan på vardagen bör man stanna upp och tänka efter tycker jag!

Det är såklart svårt att säga vad som är ”för mycket träning”. Det som är mycket för en person kan vara lagom för en annan, eller hur?

PT Staffan

 

Planerar man sin träning och har stor variation kan man i princip träna varje dag. Det är dock otroligt viktigt med återhämtning. Är man en stressad småbarnförälder kan 30 minuters träning per dag passa bra, är man en elitidrottare kan man lägga ner flera timmars träning per dag.

Om man inte lyssnar på kroppen och tvångsmässigt tränar på kan detta leda till att man blir övertränad och får ortorexi.

 

Tre varningssignaler på att du tränar för mycket och ligger i riskzonen :

 

 

  • När träning blir en besatthet och börjar påverkar dina normala vardagsrutiner.

­

  • lättirriterad, minskad träningsvilja, oro, koncentrationssvårigheter, lättare och svårare depression, ökad psykisk stress och prestationsångest.

 

  • ökad vilopuls, minskad prestation och aptit, viktminskning, långsammare  återhämtning, dålig nattsömn och orkeslöshet.

 

Jag vill inte skrämma upp er i onödan nu, men det är ändå bra att ta till sig och tänka på detta ibland, speciellt om man känner igen sig om man läser texten. Eller känner någon i sin närhet som inte verkar må bra. Jag tränar själv nästan varje dag och har aldrig mått bättre. Nu har jag rätt höga mål med min träning och en kommande tävling i slutet på året. Så jag måste träna väldigt hårt för att komma dit jag vill. Det innebär inte att jag på något sätt har en ”sjukdom” eller liknande men även jag som är väldigt medveten om kost och träning och vet vart gränsen ligger heöver stanna upp och lyssna efter ibland.

 

 

Ortorexi

En person som lider av ortorexi är besatt av kost och träning och är tvångsmässigt fixerad vid att vara hälsosam. Han/hon är väldigt noggrann med vad han/hon äter och detta kan slå över och bli ett tvång som tar över hela livet. Ortorektiker ägnar otroligt mycket tid till att tänka på mat, vad som ska ätas – när, var och hur. Ofta kan planering ske flera dagar i förväg och näringsämnena är viktigare än själva matupplevelsen.

Sjukdomen kan leda till att personen tar avstånd från sociala situationer och isolerar sig från vänner och familj, då dessa inte lever upp till kraven på vad maten ska innehålla.

 

Kom ihåg att träning ska vara något roligt och lustfyllt som ger dig gläjde och en hel drös med positiva kickar och endorfiner som sprutar hej vilt omkring dig och inte ett måste eller ett tvång..

 

Kör hårt och lycka till med träningen smiley

 

PEACE OUT

 

/Staffan

 

 

Sötsuget!

- 2014-08-13 -

 

Hej på er.

 

Ja det där med sötsuget alltså! Det smyger sig på oss alla ibland, även jag kan få sötsug emellanåt. Tro det eller ej! Men vi är alla människor och det är mänskligt att bli sötsugen då och då. Så länge man har kontroll på det och kan hantera det på ett hälsosamt sätt..

 

Jag har ett bra tips på en nyttigare variant av ”godis” eller snack som är perfekt när sötsuget kickar in, du blir garanaterad ”nöjd” på socker och suget kommer försvinna efteråt, lovar.. smiley

 

Sötsuget

 

Bryt av 2 stycken bitar från en mörk 70% chokladkaka (det får givetvis vara mera, men inte mindre än 70%)

I mellan lägger du en klick jordnössmör, själv anväder jag Fitnessgurus jordnötssmör. Men ta det som du har hemma, det ska vara så ekologiskt och naturligt som möjligt.

”cocholate penautbutter hosue” som jag kallar det för, hjälper verkligen mig när jag blir sugen på något sött.

 

 

PEACE OUT

 

/Staffan

 

stats