Leksak

2015-01-28  |   15:46  |   Fitness

 

Invigde min nya leksak i morse, selfie stick som jag fick utav en kund häromdagen.

Ångest

Jag straffade mig själv med att köra 20 set backsquats (knäböj bak på ren svenska) med 8 reps! Livet är bra härligt ändå… Undra om jag kommer kunna gå i morgon? Återstår väl att se.

 

PEACE OUT

 

/Staffan

Videoblogg 16

2015-01-26  |   11:08  |   Fitness

 

Hej.

 

Nu finns PT Staffan Videoblogg nr 16 live på min youtubekanal men länkar den som vanligt även här på bloggen.

 

YouTube Preview Image

 

 

PEACE OUT

 

/Staffan

ONSDAG

2015-01-21  |   12:58  |   Fitness

 

Hej.

 

Redan onsdag och halva veckan är snart avverkad, vart tar tiden vägen?

Jag började min onsdag redan kl 07.00 i morse med första klienten på Sturebadet för att sedan fortsätta dagen med klienter på Delta Gym. Ni som följer bloggen regelbundet vet ju att jag hoppar runt på 2 ställen. Jag gillar verkligen blandningen och kontratsen mellan dessa två helt fantastika arbetsplatser..

 

 

Hade även ett trevligt möte med Charlotte Perrelli tidigare idag som jag kommer att börja träna. Ser framemot att följa hennes utveckling. Hon har faktiskt ett eget kosttillskottmärke med fokus på kvinnor, ”Fit & Smart” som ni hittar på Gymgrossistens hemsida

PT

PS. ni hittar Charlottes blogg här, se länk : charlotteperrelli.damernasvarld.se/

 

idag har jag baksida axlar och mage på mitt eget schema, ska även försöka hinna klämma in ett intervall pass på löpbandet innan denna dag är slut! Har förresten tänkt att filma en ny videoblogg i morgon när jag ska köra ett pass i hop med Martin. Det är i alla fall tanken, så håll utkik smiley Är nog snart 1 månad sedan vi tränade ihop senast så det lär bli ett grymt pass!

 

PEACE OUT

 

/Staffan

 

 

Behöver du ett kostschema?

2015-01-20  |   14:58  |   Fitness

 

Behöver du ett kostschema för nya året? Maila ptstaffan@gmail.com för mera information.

 

Kostschema

 

PEACE OUT

 

/Staffan

Är Thaimat nyttigt?

2015-01-20  |   08:00  |   Fitness

 

Hej.

 

Hur är det egentligen med thaimat? Är det nyttigt?

 

Det florerar en massa frågor och funderingar kring nyttigheten med thaimaten på flera forum jag varit inne på. Det finns många vetare och tyckare som hurrar eller sågar helt thaimaten som nyttigt. Vet inte vilka grunder de stödjer sig på, och jag brukar inte delta i diskussionerna. Blir ibland lätt irriterad på vissa påståenden dock. Men som sagt så kliver jag aldrig in i diskussionerna, inte för att jag inte vågar. Mer för att jag respekterar andras tankar och låter de tycka som de vill, för de vet ju inte bättre. :P Nu tänkte jag istället i detta inlägg lufta mina tankar kring thaimaten.

Det har ju också blivit väldigt populärt att äta thaimat och även resa till Thailand och insupa det på nära håll. Som jag nämnt så finns det mycket som är nyttigt i thaimaten. Det finns också dokumenterat att många ingredienser som finns i thaimaten har hälsobringande effekter på kropp och själ.

Det har ju varit mycket fram och tillbaka om bland annat fettets fara och i thaimatens fall då kokmjölkens fett. Men det har ju kommit fram i många studier att både kokosmjölken och kokosnötsoljan är mycket hälsosammare än smör och andra vegatabiliska oljor. Det sägs att egenskaperna i kokosmjölken ger dig förbättrad immunförsvar, påverkar hyn och immunförsvaret. Dessutom hjälper det att öka det goda kolesterolen HDL och motverkar den dåliga LDL.

Thaimaten brukar ju oftast förknippas som väldigt het så munnen bränns. Men det finns fördelar med den hettan som finns i maten i form av chili. Chilin är ju en viktig del i det thailänska köket och finns i de flesta rätterna.
Chilin sägs ha egenskaper som sägs vara bra för hjärtat, och magen. Påverkar också insulin och glukosnivån så det blir jämn och sätter igång blodcirkulationen. Enligt en studie skall det även hjälpa för en bra sömn. Och så används det ju som fettförbrännande ingrediens i många Fatburners.

Thaimat

Korriander, som också finns i många thailänska rätter har också hälsopåverkan. Korriander sägs också ha positiv påverkan för magen och innehåller många mineraler och vitaminer.

Citrongräs, som används i bland annat Tom Ka Gai (Kyckling gryta/soppa) hjälper visst mot magproblem och huvudvärk. Citron stabiliserar magsaften i din mage, (ni har säkert hört att man ska dricka citron med varmt vatten)

Thaibasilikan (Holy Basil), innehåller hög dos antioxidanter och är bra för levern och motverkar hudens åldrande. För oss tränande individer som oss så är det ju också bra för stressen, då thaibasilikan har antistresseffekter.

Ingefära, har ju används inom medicinska forskningar länge och används idag för många hälsokurer. Det som ingefäran är känt för skall vara för matsmältningen och sägs vara bra mot förkylning och illamående. Andra egenskaper är ökad blodcirkulation och vackrare hy samt hämmar inflammationer.

Lime, har som ingefäran också påverkan för bättre hy. Den egenskap som vi kanske gillar allra mest med lime är nog att den hjälper till med ökad viktminskning. Sen finns det en hel massa andra hälsoeffekter som limen ger oss också.

Thaimaten består ju av en smakupplevelse där det blandas starkt, sött, surt som blandas så det blir balanserad och välsmakande. Med blandningen av grönsaker, kryddor, örter och kött, fisk eller fågel så får kroppen i sig massor med viktiga och hälsosamma vitaminer och mineraler. Så jag anser att thaimaten inte bara är gott, utan den är nyttig och hälsosam och gör oss friska också! Bra va? smiley

Så tveka inte att äta thaimat i tron om att det skulle vara onyttigt och ohälsosamt.
Men behöver heller inte äta ris till många av de rätter som finns att välja på.

Tips på bra thairestauranger/gatukök i Stockholm :

Kohphangan

Resturang Orkide

Berns asiatiska

Thaimiddag

 

PEACE OUT

 

/Staffan

Kvarg, Grädde, Jordgubbar & Hallon

2015-01-19  |   19:14  |   Fitness

 

Kvarg/gräddmixat med jordgubbar & hallon.

 

En snabb och god och nyttig efterrätt som är lätt och smidig att göra.

 

PT Staffan

 

Du behöver :

  • 2 dl vispgrädde (lättgrädde)
  • 250 g kvarg
  • 200 g jordgubbar
  • 150 g hallon

Vispa grädden och blanda i kvargen. Låt stå i kylen 15-20 minuter innan servering för extra fyllighet. Garnera med jordgubbar och hallon. Enkelt, gott, nyttigt och fullt med protein.

 

PEACE OUT

 

/Staffan

Borta bra men hemma bäst!

2015-01-19  |   15:47  |   Fitness

 

Precis som överskriften säger, borta bra men hemma bäst!

 

Jag har haft en rätt lugn start på nya året med b.l.a resa till Spanien som jag kom hem från i fredagsnatt. Så denna vecka är första hela arbetsveckan sen innan jul för mig.. Känns skönt med nytt år, 2015 kommer att bli grymt. Känner det redan nu. Har en hel del planer och mycket på G denna vår som jag ser framemot..

 

PT Staffan

 

För er som har nyårslöften, hur går det egentligen?

Själv har jag alltid varit emot nyårslöften. Att välja att börja året med en massa löften och tvång, tror jag gör det lättare att bryta dem. Att intala hjärnan med ett INTE är att mata den med sånt som den vill ha.
Hjärnan förstår inte ordet INTE, den väljer därför att ta bort detta ord. Inte äta socker blir därför äta socker. Svårare att stå emot.

Jag tror hellre på att man börjar sitt nya liv någon annan dag än direkt 1 januari 2015. Det gör saken än mer svår att hålla.
Tror jag iallafall..

 

Hur många var det som ställde sig upp vid middagsbordet (efter att ha druckit X antal glas champagne) den 31:a december förra året och lovade alla att ”nästa år ska jag minsann träna mer och komma i form”? Jag gissar på att det var en del för det kryllar alltid av människor på gymmet i januari. När februari och mars kommer brukar trycket minska radikalt och man märker vilka som fortfarande håller vad dem lovat.

Januari är en guldgruva för alla gym-kedjor då de flesta måste stå upp för sina halvnyktra löften och bevisa för sin omgivning (eller försöka intala sig själv..) att ”detta året menar jag faktiskt allvar”. Man signar upp sig på ett ettårs-kontrakt som man betalar ca 500 spänn i månaden för och samtidigt som man skriver under det där avtalet tänker man ”det är lite väl dyrt men… jag investerar ju i mig själv och jag ska minsann gå till gymmet minst 3 gånger i veckan”.
I samband med att allt julstök och nyårsfirande är över och man har hävt i sig ett glas vin för mycket eller tryckt i sig lite väl mycket god mat, brukar även byxorna helt plötsligt krympt i tvätten… känner du igen dig? Dags att rota fram träningskläderna och köra stenhårt.

1. Fråga dig själv varför du vill börja träna. Är det för att bli mer hälsosam, gå ner i vikt, bli starkare eller snabbare? När du vet varför så kan du enkelt sätta upp ett mål och lägga upp en plan. Det viktigaste av allt för att lyckas med sitt löfte är att man verkligen VILL! Man måste hitta viljan för att göra en förändring.

2. Det finns inga quickfix. BOOOM! SUPRISE, eller hur? Nu låter jag hård, men tro inte att du kan träna varje dag i hela januari och sen gömma gymkortet i byrålådan och vips så har du fått din drömkropp. I wish haha! Detta låter också jäkligt klyschigt, men ha tålamod och kör inte på för hårt på en gång. Du kommer tröttna och chanserna är ganska stora att man skadar sig eller överanstränger sig.

3. Belöna dig själv! Ja alltså inte med godis eller något annat skräp… När jag ger mig själv utmaningar eller sätter upp nya mål som har ett slutdatum så ser jag till att unna mig något efter varje vecka som jag klarar av. Det kan vara allt i från en massage, spraytan, ett snyggt träningsplagg eller något annat som kan stilla mina behov. 

4. Var inte negativ mot dig själv. Det jag tror är det vanligaste problemet är att man ställer allt för hårda krav på sig själv och förlorar motivationen när man gått utanför ramarna. Blev ditt cheatmeal en cheatweek? Tömde du baren igår? skippade du gymmet hela veckan? So what? Unna dig det då och skippa inte de sociala bitarna i livet som du tycker om. Jag ÄLSKAR popcorn och skulle inte ens för världens snyggaste kropp ge upp det. Aldrig någonsin. Man kanske känner sig lite i otakt efter ett uppehåll i träningen, men bli inte besviken på dig själv. Ge istället dig själv beröm för att du faktiskt är stark nog att ta dig till träningen efter en dipp trots att motivationen inte är på topp.

5. Våga byta träningsprogram och testa nya saker. Går du på samma spinningpass varje onsdag klockan sex, aerobics varje fredag klockan sju osv osv… Ja då kanske du upplever att det inte händer så mycket efter ett tag? Testa att bryta dina vanor och testa nya grejer.  Vår kropp är smart och känner igen vårt träningsmönster, därför är det bra att ”lura” kroppen emellanåt och träna annat. Dessutom är det väldigt nyttigt att testa olika träningsformer för där man kanske kommer åt helt andra muskler som man annars inte tränar. Yoga är ett utmärkt exempel på en typ av träningsform där man aktiverar muskler som kan vara svåra att få kontakt med i övrig träning:)

Detta är några av mina bästa kom-igång-tips och som sagt, var inte för hård mot dig själv! Ta det för vad det är och låt det ta tid, för det kommer inte hända så mycket på en månad, men det är en grym start på vägen. Kanske har man lite dåligt samvete efter allt man smällt i sig under julen, men det viktigaste är inte vad man äter mellan jul och nyår utan vad man äter mellan nyår och jul :)

 

PEACE OUT

 

/Staffan

 

 

Videoblogg 15

2014-12-20  |   08:00  |   Fitness

 

YouTube Preview Image

 

 

PEACE OUT

 

/Staffan

stats