YouTube Kanal

2015-05-20  |   12:50  |   Fitness

 

Hej.

 

Ni har väl inte missat att följa min YouTube Kanal?

 

 PT Staffan

Klicka på länken här för att börja prenumerera på min kanal så ni inte missar några videos smiley

Länk – Prenumerera på min YouTube kanal

 

YouTube Preview Image

 

-PEACE OUT-

 

/Staffan

 

Att lyfta tungt – Hur blir man stark?

2015-05-19  |   07:40  |   Fitness

 

Hej.

 

Fick en fråga för några dagar sedan utav en relativt ny PT kund. En bra fråga som även jag tycker är bra att ta upp på här på bloggen. Mind kund frågade mig, Staffan! Hur blir man egentligen sådär stark? och pekade på en medlem som körde tunga marklyft en bit bort i gymmet vid lyftarflaket.

 

Att lyfta tunga saker gör dig stark, känns för de flesta ganska logiskt, då du vid tunga lyft gör just det, nämligen lyfter tungt. Vid all träning, så finns det en princip du aldrig kommer ifrån, nämligen specifitetsprincipen. Den betyder helt enkelt att du blir bra på det du tränar på. Du kommer aldrig kunna bli en bra fotbollsspelare genom att bara träna ishockey(däremot finns det alltid vinster med annan träning) och du kommer aldrig att bli stark om du bara ligger och kör 15-20 repetitioner på lätta vikter på alla dina pass.

Vid tung träning (1-8 repetitioner), så tvingas också dina muskler till att rekrytera och träna muskelfibrer av typ 2a och 2x. Det är just dessa som har störst potentential när det gäller styrka, snabbhet och muskeltillväxt.

Det finns dock vinster med träning på lätta vikter och låg belastning även här. Styrkan i muskeln ökar alltid snabbare än tåligheten i senor och fästen. Detta innebär en risk då du ökar i styrka, men leder och senor inte hänger med i tempot. Låg belastning och många repetitioner stimulerar tillväxt i senor och fästen och stärker dessa. Så missa inte att lägga in lätta perioder, även om ditt mål är att enbart öka i styrka.

 

PT Staffan

 

- PEACE OUT-

 

/Staffan

Ryggslakt & Foodprepp

2015-05-14  |   21:09  |   Fitness

 

Hej.

 

Har kört ett riktigt hårt och intensivt ryggpass med Bobby idag på Sats. Kommer känns ordentligt i latsen i morgon..  Vi filmade även en övning som ni kan se på Bobbys instagram @Bobbyoduncu

 

PT Staffan

PT Staffan

 

Hur brukar ni göra med matlådor förresten? Förberder ni för flera dagar? Äter ofta ute? Jag brukar alltid göra matlådor för hela veckan på söndagar, det tar ett tag men så skönt att veta att man har måtlådor hela veckan. Så värt det.

Jag tar mig tiden att åka till en stor mataffär med en lista på vad jag ska handla för något.
De råvaror jag alltid försöker få med i mina matlådor är:

- En proteinkälla (Torsk, kyckling, tonfisk, kalkon etc.)
- En fettkälla (Olja, avokado, nötter, ägg etc.)
- Grönsaker, sallad
- En kolhydratskälla (Basmatiris, råris, potatis, sötpotatis, bönor etc.)

Försöker att hålla det så cleant som möjligt i veckorna så jag vet vad jag får i mig, för att bygga en stark och vältränad kropp krävs bra mat för att orka prestera på topp. Det finns inga genvägar bara hårt arbete i gymmet men även i köket.

Food

 

healthy means eating enough of the right foods and working out.

Healthy does not mean starving, ever!

 

-PEACE OUT-

 

/Staffan

 

Återhämtning i soffan.

2015-05-13  |   11:31  |   Fitness

 

Hej.

 

Tog det lugnt igår efter jag kom hem från jobbet, kände att jag bara ville slappa i soffan och kolla film. Tisdagen var en lång dag med mycket klienter samt 2 egna pass. Slog förresten Peter ”Pansar” Blaha i Gladiatorerna från TV4 ni vet. I en instagram tävling som han utmanade mig i för några dagar sedan. Tävlingen gick ut på att göra 5 varv på tid av 10 marklyft på din egen kroppsvikt och 10 situps. Jag fixade det på 2:29 min. Det skilde bara lite drygt 1,5 sek mellan oss. Så väldigt jämt. Tror han var lite snäll mot mig faktiskt om jag ska vara helt ärlig smiley

 

Ni hittar Pansars blogg här genom att klicka på länken : http://www.fitnessformen.se/peterblaha

 

PT Staffan

 

Återhämtning är viktigt!

När du tränar bryter du ner kroppen, det vill säga muskelfibrer går sönder och desto mer dessa går sönder desto bättre (bortsätt från skada såklart). Det säger sig själv att det tar längre tid att återhämta sig från ett stenhårt träningspass på gymmet än från ett medelmåttigt styrkepass på gymmet. Hur snabbt du återhämtar dig beror på en mängd faktorer såsom ämnesomsättning, ålder, kost och så vidare. Att sova är viktigt, hur viktigt sömnen är går dock isär men jag rekommenderar alla att få minst 6 timmars sömn. Ett bra sätt att vara säker på att kroppen har protein så det räcker för att dina muskler ska kunna byggas under sömnen är att äta eller dricka kasein protein innan du går och lägger dig. Kasein är nämligen långsamma proteiner som är optimala under natten. Kasein får du bland annat i dig om du äter den nu så populära kvargen som finns helt naturellt eller i en mängd olika smaker, ja you name it!

 

PT Staffan

 

Fick frågan igår på min instagram vart mina kalsonger kommer ifrån förresten, dem kommer från Frigo underwear och är supersköna! Jag tycker det är viktigt att ha sköna och funktionella kalsonger när man tränar som sitter bra och håller grejerna på plats. Sen är det ju en bonus att dem är grymt snygga!

 

-PEACE OUT-

 

 

/Staffan

 

 

Fryst Kvarg – Citron/Lime

2015-05-12  |   14:46  |   Fitness

 

Hej.

 

Sommaren är glassens årstid. Självklart tycker jag att man ska njuta av glass under sommaren, men här bjuder jag på ett nyttigare alternativ.

 

Fryst kvarg

Fryst kvarg med smaken citron/lime från lindahls mejeriprodukter. Lätt som en plätt och väldigt gott dessutom. Ställ in din kvarg i frysen i cirka 45-60 minuter. Ta sedan ut den och vänd upp ned på förpackningen och ner på en tallrik. Vips så har du en kvargglass smiley

 

-PEACE OUT-

 

/Staffan

Fitnessgalan i Globen – Stockholm 2015

2015-05-08  |   21:08  |   Fitness

 

Hej.

Ni har väl inte missat att det är Fitnessgala i helgen i Globen i vår kära huvudstad?

Fitnessgalan samlar branschledande företag inom fitness, hälsa och skönhet i Globen, världens största sfäriska byggnad, i Stockholm. Under tre dagar får besökare ta del av de senaste trenderna, från ett exklusivt utvalda utställare, på en och samma mässa. Dagarna är fyllda med tävlingar, event samt inspiration från kända föreläsare inom träning, hälsa, kost och skönhet.

PT Staffan

Jag kommer finns på plats under hela helgen både lördag och söndag och jag kommer hålla till i Celsiusmontern på mässan. Kom förbi och säg hej och snacka lite så bjuder jag på Celsius, vi ses väl? smiley

PT Staffan

 

-PEACE OUT-

 

/Staffan

 

Träna För Att Leva, Inte Leva För Att Träna

2015-05-07  |   10:09  |   Fitness

 

 

”Träna för att leva, inte leva för att träna”

Det pågår en till mestadels positiv trend i Sverige idag där det börjar bli allt mer populärt att tänka på sin hälsa och träna regelbundet. Den här trenden till trots så är det dock väldigt många människor i vårt land som inte är i särskilt bra form och övervikten ökar till exempel fortfarande.

Idag är omkring hälften av alla svenskar överviktiga eller feta. De har alltså ett BMI över 25. Minst överviktiga och feta finner du bland de lite yngre människorna och i åldrarna 16-29 år.

Jag tar livet för det mesta med en klackspark och brukar säga att Livet är enkelt, men enkelt är inte detsamma som lätt. Vill du ha nåt så får du kämpa för det och vara beredd på prioriteringar..

 

Många ger sig iväg till gymmet vecka ut och vecka in utan att egentligen har så mycket till plan.
Ett spinningpass byts av med gruppträningspass med skivstång, eller kanske ett varv i gymmet. Träningen sker utifrån vad som känns kul just den dagen, eller utifrån vad kompisen vill träna.
Och visst ger träningen resultat.
Men kanske inte på det sätt och i den hastighet man tänkte sig.
 Om man verkligen sätter sig ned, tänker igenom vad man vill ha ut av sin träning och vad man vill uppnå så är det lättare att maximera sin träning, få ut mer av varje pass

Vill du blir starkare? Snabbare? Smalare? Större? Vägen att uppnå de olika målen kan se ganska olika ut.

PT Staffan

Generellt är vi nog ganska dåliga på att tänka till det där lilla extra. Det är ju bara att gå till sig själv… när jag var yngre var det full fart ständigt, rätt in i kaklet på varenda tränings-pass. Men det är kanske inte det optimala, man måste ha kvalitet i sina pass också, både huvud och kropp ska vara med. Kvantitet är inte allt, men behöver kanske tänka till lite extra för att också få in kvaliteten

Om man tar tio träningspass, så bör sju av dem vara lustfyllda, träning man verkligen tycker är rolig. Men de resterande tre passen kanske inte är lika roliga, det kanske är de passen man är tvungen att göra för att de andra sju ska bli riktigt bra och fortsätta vara roliga.
 

Även om man helst av allt kanske vill träna löpning hela tiden, kanske man bör komplettera träningen med lite bålstabilitetsövningar och styrketräning tvärtom och vise verse helt enkelt för att bli en bättre och snabbare löpare, och samtidigt minska skaderisken.
 Det viktiga är ju också att inte sju av tio pass blir ”måstepass”. För träning behöver vara roligt, annars orkar man aldrig fortsätta. Att träna det man är bra på är roligt, men tränar man också det man är lite sämre på så kan det vara väldigt utvecklande – även om det kan kännas rätt tradigt ibland.

Men i mina ögon är det viktigt att komma ihåg att vi tränar för att leva inte leva för att träna.

Även om jag tycker träning i alla dess former är bland det absolut bästa jag vet, så är det viktigt att tänka efter ibland, att ta sig en tankeställare då och då skadar absolut inte..

 Våga ha realistiska förväntningar och mål och att låta det ta tid. Börjar man från noll och går till hysteriskt med tolv träningspass i veckan så kommer det aldrig att hålla. Gör inte din träning svårare än vad det är.
Lägger man in en massa måsten i sin träning så blir det gärna komplicerat. Det ska bara flyta på och vara roligt till en början smiley

 

PT STaffan

 

-PEACE OUT-

 

/Staffan

 

 

.

 

Naturalbox

2015-04-23  |   15:41  |   Fitness

 

Tja.

 

igår när jag kom hem från jobbet så väntade en present till mig från Naturalbox.se utanför dörren..

PT Staffan

PT Staffan

En box fylld med härliga naturliga och ekologiska hälsoprodukter. Ska bli skoj att testa, kommer en utvärdering utav alla produkter lite längre fram smiley

PT Staffan

 

Naturalbox.se grundades i Sverige våren 2013 som den första prenumerationstjänsten av naturliga och ekologiska hälsoprodukter i Sverige som erbjuder full-size produkter. Varje månad har kunder och fans möjlighet bli inspirerade och upptäcka nya ekologiska hälsoprodukter inom snacks, hälsa och skönhet. Naturalbox.se erbjuder fullstora original produkter till ett fördelaktigt pris och därtill prover på ekologiska nyheter. Det finns tre valmöjligheter: naturalbox , mysterybox eller veganbox

 

PT Staffan

 

Idén till Naturalbox.se blev verklighet när Alicja bestämde sig att förverkliga hennes vision att inspirera till en mer hälsosam och ekologisk livstil genom att göra det möjlighet att upptäcka nya naturliga och ekologiska produkter inom snacks, hälsa och skönhet. Ni hittar mera info på deras hemsida, se länk -  : http://naturalbox.se/

 

-PEACE OUT-

 

/Staffan

 

stats