Helgintervaller

2015-08-31  |   13:17  |   Fitness

 

Tja.

 

Körde intervaller i lördags innan frullen. Kände mig inte alls motiverad innan men det vara bara att ta sig i kragen och göra jobbet! För ingen gör det väl åt dig? Eller?

Löparbanor är perfekta för intervaller!

Underlaget är fjädrande och jämnt, du vet att det är exakt 400 meter runt banan och du löper i en cirkel, så att du inte plötsligt är 3 kilometer hemifrån!

PT

PT

 

Intervallträningens stora syfte är att förlänga tiden man orkar springa högintensivt – detta oberoende av om det är aerobt eller anaerobt. Du lägger helt enkelt in pauser då och då för att återhämta dig så du kan springa fler sekunder eller minuter på din planerade intensitet. 

 För dig som behöver välja mellan olika intervallformer – välj korta intervaller framför långa intervaller för maximal fitness. Har du utrymme för båda varianterna i din träningsvardag kan du definitivt variera. Men om du samtidigt styrketränar och vill få ut maximala styrkeresultat – satsa på korta intervaller. 

PT Staffan

 

-PEACE OUT-

    

 

 /Staffan     

      

 

Ny Protein Shake från…

2015-08-27  |   14:46  |   Fitness

 

Hej.

 

Bjuder mina PT klienter denna vecka på nya One Whey® Protein Shake från Fitnessguru med hallonsmak.

Som innehåller 20 gram protein , 0 gram kolhydrater och 0 gram fett. Riktigt fräsch och god dryck smiley

Staffan

 

Jag tänkte även dela ut 2 flak till 2 personer som kämpar för en hälsosammare livsstil.

Är det du? Eller känner du någon som förtjänar lite extra protein? Tagga personen här på bloggen eller min instagram @PT_Staffan går också bra.

Motivera gärna kort om varflr just denna person ska vinna. Jag kommer att utse vinnaren på måndag smiley

 

PT Staffan

 

 

-PEACE OUT-

 

/Staffan

Plåtning för rawness.se

2015-08-27  |   09:28  |   Fitness

 

Hej.

 

Plåtades i början på veckan av   Pavel Maira   för hemsidan www.rawness.se för dagens träningsoutfit.

Rawness är ett onlinemagasin och en bloggportal inom aktiv livsstil. Du hittar mera träningsoutfits på deras hemsida.

PT

PT

PT

 

 

-PEACE OUT-

 

 

/Staffan

 

 

clothes that make you happy

2015-08-26  |   15:19  |   Fitness

 

Hej.

 

Att träna är ju grymt roligt, men ännu roligare att göra det om man känner sig snygg och bekväm i schyssta träningskläder. Eller hur?

Det får i alla fall mig att ta i lite extra i gymmet och håller mig motiverad!

PT

På bilden har jag den nya t-shirten från ICANIWILL som ni vet så gillar deras passform och materialet i deras tights. Ni hittar mer utav deras schyssta plagg härlänk ICANIWILL hemsida

 

-PEACE OUT-

 

/Staffan

Grill & Chill

2015-08-25  |   17:34  |   Fitness

 

Hej på er.

 

Hade en grym helg med middag på lördagen vid hornsbergstrand i solnedgången. Hur nice som helst..

Så tänkte jag skulle bjuda på några bilder.

 

PT

PT

PT

 

Dessa sommarkvällar är så himla härliga, även om man känner att det är lite mera höst i luften nu än för bara nån vecka sedan. Hoppas ännu värmen håller i sig ett tag till, vad tror du?

 

PT

PT S

Ser framemot det

 

 

-PEACE OUT-

 

/Staffan

6 Tips som gör din träning till en rutin

2015-08-23  |   11:28  |   Fitness

 

Hej.

 

Det svåra med att börja med träning är ofta inte att gå till gymmet eller springa den där 5 kilometersrundan som man tänkt. Det svåra kommer till att hålla kvar och göra träningen till en rutin i vardagen.

Nästan alla har en eller flera gånger gått in med en stenhård motivation till att börja träna och verkligen kämpat för att hålla motivationen uppe. Ändå har något kommit emellan som gjort att man gett upp träningen.

För att göra träningen till en del av din vardag finns det en del saker du kan tänka på.

 

PT STaffan

 

 

1. Gör träningen till något kul

För att göra träningen till en rutin måste man tycka det är roligt på ett eller annat sätt. Det säger sig själv att det inte fungerar i längden att träna något som man inte tycker är kul. Hitta en träningsform som du trivs med. Fundera inte så mycket på hur många kalorier du förbränner på en träningsform du ändå inte tycker om. I längden kommer du vinna på något du tycker om att träna.

2. Skaffa en träningspartner

Studier har visat att man känner högre motivation genom gruppträning. Känner du inte för att träna i grupp kan du ta med din kompis till gymmet eller ut i joggingslingan. Genom ha en träningspartner kan träningen bli mer social och man kan samtidigt peppa varandra till att prestera bättre. Man är inte alltid pigg på att träna och då är det alltid bra att ha en partner som drar med en till träningen. När man väl kommit satt igång brukar segheten lätta.

3. Notera dina framsteg

Vad är inte mer motiverande än framstegen som kommer sakta men säkert. För att hålla koll på dina framsteg kan det vara bra att föra en dagbok över träningen. Hur snabbt springer du nu? Hur mycket klarar du lyfta nu? Gå sedan tillbaka i din bok och se över din utveckling. Det kommer säkerligen vara motiverande.

4. Planera din träning

Vissa dagar är man mer upptagen än andra. Välj ut ett par dagar då du vet att du har tid att träna så inget annat kommer emellan. Spontan träning brukar oftast leda till att man skjuter fram det tills det inte blir något alls.

5. Prioritera din träning

Prioritera din träning framför saker som du själv vet med dig är mindre viktiga, förstås inom rimliga ramar. Strunta i dåliga ursäkter och fullfölj det du har planerat.

6. Tänk långsiktigt

Att tänka badsäsong varje vår eller solsemester varje höst gör att man ofta blir besviken. Träning handlar inte bara om det yttre utan även om det inre. Att må bra och hålla sig frisk är viktigt, ta hand om dig själv.

 

Lycka till!

 

-PEACE OUT-

 

/Staffan

Myter om sötningsmedel

2015-08-22  |   08:07  |   Fitness

 

Hej.

 

Hur bra är egentligen sötningsmedel?

Sötningsmedel innehåller inga kalorier men ger ändå en söt smak. För bra för att vara sant? Nja

 

Sötningsmedel kan öka din aptit!

Sötningsmedel kan stimulera letin och insulin vilket i sig ökar suget efter kolhydrater och socker.

I djurstudier har man sett att djur som får sötningsmedel i sitt foder går snabbare upp i vikt då djuret äter mycket mer.Annan forskning visar dock att aptitregleringen är väldigt individuell hos människan. Och att det istället beror på att om du tycker om smaken av socker så blir du sugen på mer, oavsett om du åt något sötat av sötningsmedel eller av vanligt socker.

Sammanfattningsvis kan man säga att sötningsmedel ger en smak av sött och därför blir du också sugen på mer. En ökad aptit kan leda till viktuppgång.

Det har varit mycket diskussion och medierapportering om att sötningsmedel kan orsaka cancer.Men detta har man inte sett i varken djurförsök eller i epidemiologiska studier. Aspartam har använt nu i över 20 år och än så länge har man inte kunnat se några sådana biverkningar.Inte heller andra sötningsmedel har kunnat visa någon risk för cancer.

 

mat

mat

PT

 

Alla sötningsmedel som används måste först godkännas. Så endast sötningsmedel som är godkända av SCF och Livsmedelsverket får användas i Sverige.

Sötningsmedel som misstänks innebära någon hälsorisk blir inte godkända.

Icke energigivande sötningsmedel är konstgjorda sötningsmedel. Dessa har en väldig kraftig sötningseffekt, men innehåller inte några kalorier.Av dessa sötningsmedel finns det vissa som räknas som naturliga då de utvinns från växter, men innehåller fortfarande inga kalorier.

 
Artificiella icke energigivande sötningsmedel
 
 
  • Acesulfam K (E 950) – vanlig i Sverige
  • Aspartam (E 951) – vanlig i Sverige, uppbyggd av kolhydrater så ger lite energi men väldigt lite
  • Cyklamat (E 952) – vanlig i Sverige
  • Sackarin (E 954) – vanlig i Sverige
  • Sukralos (E 955) – vanlig i Sverige, baseras på det naturliga sötningsmedlet sackaros (vanligt socker)
 

Naturliga icke energigivande sötningsmedel

 

  • Steviolglykosider (E960) – nytt sötningsmedel som utvinns från växten Stevia
  • Taumatin (E 957) – utvinns från växten katamfe, men är inte kommersiellt lönsam och används därför väldigt sällan
  • Neohesperidin DC (E 959) – utvinns från citrusfrukter, men är ej kommersiellt lönsam och används därför väldigt sällan

 

Så får vi inte glömma Stevia

 

Stevia är en ört som är ett väldigt nytt alternativ till sötningsmedel och som marknadsförs som ett naturligt sötningsmedel.

Däremot så går det igenom många kemiska processer, så om det är naturligt diskuteras.

Det blev godkänt i USA 2008 och i Europa 2011. Det finns väldigt lite forskning om Stevia än så länge och därför vet man inte så mycket om hur ”dåligt” eller ”bra” det är. Däremot har det en bitter eftersmak och kan behöva smaksättas med andra produkter för att få till smaken.

 

Vad jag tycker om sötningsmedel

 

Det är som jag alltid brukar säga, lagom är bäst. Man kan äta/dricka allt men kanske inte alltid. Om du är kraftigt överviktig och det påverkar din hälsa så är sötningsmedel ett bra alternativ för att vänja sig av med socker. Man kan inte bara slut helt. Ni som vet ni vet. Jag dricker själv en del sötningsmedel men håller det på en lagom nivå. Allt är relativt och ”lagom” är olika för varje person. Försök tänka sunt! Dricker du nästan aldrig läsk, äter godis, eller något som innehåller socker. Så är det ingen fara om du tar en läsk som inte är cola zero eller pepsi max ibland. Dricker du läsk ofta. Flera ggr i veckan så det bra att välja ett sötningsmedel som ett alternativ.

Förövrigt så finns det inget som smakar så bra som ett glas iskallt vatten efter ett härligt träningspass! smiley

 

-PEACE OUT-

 

/Staffan

 

 

Att äta på SISKO

2015-08-21  |   16:33  |   Fitness

 

Hej.

 

Att äta middag på SisKo är något ni bara måste göra om ni på semester på Mallorca och besöker Palma. Vi åt middag där 2 gånger och maten är så himla god, bra service, härlig personal och mysig atmosfär. Lätt värt ett besök!

 

SISKO

PT Staffan

mat

 

På bilderna är det middag nr 2, då åt vi tapas och fick välja 7 rätter. Vi valde 1 rätt av varje, men man kan ju såklart välja flera av samma rätt om den är någon man gillar extra mycket smiley

 

mat

PT

Staffan

 

Så har du som sagt vägarna förbi Palma eller rent utav bor eller har din semester där så sväng införbi. Deras adress är Pl. Frederic Chopin, 2 Palma de Mallorca
Tel. +34 971 728 528
info@siskomallorca.com

 

-PEACE OUT-

 

/Staffan

 

stats